דילוג לתוכן הראשי


ציון דרך

ליל 9-10 אפריל, 1973. 49 שנים... לא יאומן... א.ר.ב.ע.י.ם ות.ש.ע שנים למבצע "אביב נעורים". רק בחלוף השנים אנחנו מבינים עד כמה הוא שינה את מדיניות הלחימה בטרור.
מבצע "אביב נעורים"
המבצע הזה שינה במידה רבה את "כללי המשחק", העלה את הלחימה בטרור הפלסטיני למדרגה חדשה וקבע סטנדרט גבוה במיוחד לדרישות המודיעיניות המתחייבות להתקיים לפני אישור מבצעים התקפיים...
המבצע (ליל 9-10 אפריל 1973 ) בא כתגובה לרצף גובר של מתקפות מחבלים על יעדים לאורך הגבולות, בתוך מדינת ישראל וגם לא מעט תקיפות של יעדים ישראליים בחו"ל. הקברניטים באותה תקופה הבינו כי אי אפשר להמשיך רק להגיב למתקפות הרצחניות אלא כי צריך ליטול יוזמה ולנסות "לתת מכה" אשר תשנה כאמור את "כללי המשחק" באזור.
לביצוע פעולה משמעותית כמו זו אשר נתבקשה (ולא בוצעה כמוה לפני כן), נרתמו כל גופי קהיליית המודיעין ובתוך תקופה לא ארוכה סומנו יעדים אשר נחשבו לאיכותיים ובעלי פוטנציאל להביא לשינוי המיוחל.
במקביל הוחל באימון הכוחות מבלי שהם הבינו או העלו בדעתם מהי באמת המשימה אליה התאמנו. במסגרת ההכנות הוחדרו לבירות, מספר פעמים, לוחמי מוסד אשר אספו מודיעין וביצעו את ההכנות הנדרשות לאפשר את המבצע אותו רקמו/תכננו במטה הכללי.
בתכנית המבצע נקבעו 7 יעדים מתוכם 2 איכותיים במיוחד. הכוחות המבצעים היו מסיירת מטכ"ל, חטיבת הצנחנים, שייטת 13 וכוחות נוספים מחיל הים.
היעד האיכותי הראשון נקרא "אביבה" , ברח' וורדן בבירות ( 2 בנייני מגורים בני 7 קומות, בהם התגוררו 3 מפקדי טרור בכירים – כמאל עדואן, אבו יוסוף אל נג'אר וכמאל נאצר ).
היעד האיכותי השני נקרא "גילה" (מבנה מגורים בן 7 קומות בשכונת פקהני ) בו שכנה מפקדה מרכזית של הפת"ח ובו התגוררו לוחמים רבים מארגון "החזית העממית". היעדים האחרים ("צילה" בצפון מזרח בירות, "ורדה" 1 ו - 2 בשכונת אל עוזאי הדרומית ו"יהודית" בעיר צידון).
המודיעין למבצע הלא פשוט הזה "נתפר" באופן מושלם ע"י כל גופי קהיליית המודיעין הישראלית. לוחמי המוסד אשר הוחדרו מראש לבירות, שמשו בליל המבצע כנהגים אשר הובילו את הכוחות המבצעים אל היעדים באמצעות כלי רכב אשר נשכרו על ידם בסוכנויות השכרת רכב. במקביל פעלה בבירות לוחמת מוסד אשר ספקה מודיעין "חם" ואיכותי במיוחד.
לאחר הנחיתה בחוף המערבי של בירות הובלו הלוחמים אל היעדים (כאמור ע"י לוחמי מוסד אשר שמשו כנהגים של המכוניות השכורות) והתקיפה החלה כמעט סימולטאנית בכל היעדים.
אהוד ברק ועמירם לוין התחפשו לנשים (מבלי שבדיעבד צריך היה את התחפושות שלהם). הביצוע ביעד "אביבה" (תקיפת שלושת מנהיגי המחבלים בדירותיהם) בוצע במהירות וללא כל תקלות.
הביצוע ב"גילה" היה באחריות כוח מחטיבת הצנחנים ובראשו סא"ל אמנון ליפקין-שחק. הפעילות ב"גילה" הסתבכה מיד בהתחלה. במכת אש נהרגו שני לוחמי סיירת אשר היו מסופחים לכוח מגדוד 50 - אבידע שור וחגי מעין ז"ל. חייל שלישי בכוח ( יגאל פרסלר, לימים תא"ל) נפצע קשה מאד וחולץ במבצע הירואי. למרות הלחימה הקשה פוצץ המבנה והמשימה הושלמה במלואה.
על הלחימה ביעד "גילה" קבלו כמה לוחמים אותות הצטיינות – סא"ל אמנון ליפקין-שחק קבל את עיטור העוז על קור הרוח ודבקות במשימה, סרן מנחם זוטורסקי, סגן אהרון סבג וסגן רפי איל (אבא של נדב) קבלו את עיטור המופת. הלחימה בכל היעדים האחרים התנהלה בדיוק עפ"י התכנון המקורי ובוצעה ללא תקלות וללא נפגעים.
בסה"כ נהרגו במהלך המבצע למעלה מ-106 מחבלים, בהם כאמור מפקדים בכירים בארגונים הטרור השונים, הושמדו תשתיות ונלקחו לא מעט מסמכים וחומרים אשר סייעו לנו לאחר מכן. בין ההרוגים היתה גם תיירת איטלקיה (תמימה) אשר נקלעה במקרה לאזור הלחימה.
לימים אמר אהוד ברק, ודבריו קבלו חיזוק מכמה מפקדי כוחות אחרים: המודיעין אשר שימש בסיס לפעולה זו היה הטוב מסוגו ויותר טוב מהרבה מבצעים אחרים אשר בוצעו גם הרבה שנים אחרי "אביב נעורים"...
49 שנים וכאילו נשארנו באותו שלב של מאבק נגד אלו המבקשים להשמיד אותנו, המקווים להשליך אותנו לים, להמשיך את מה שהיטלר לא הצליח לבצע...
אנחנו אמנם משפרים יכולות אבל גם המחבלים אינם טומנים את ידם בצלחת.
אם פעם חשבתי כי על בני דורי הוטל לבצע מטלות לחימה כמו "אביב נעורים" וקיוויתי כי ילדיי ובני הדורות הבאים יוכלו לשבת לבטח ובשלום בארץ אזי היום אני משוכנע כי גם הנינים של הנינים שלי יצטרכו גם הם להיות דרוכים, לחיות עם החרב ביד ולבצע לא מעט פעולות ומבצעים שכאלו.
לקח עוד 6 שנים לאחר "אביב נעורים", עד חיסולו בבירות של "אדריכל" רצח הספורטאים – עלי חסן סלמה (הבן) אשר כינויו היה "הנסיך האדום" (ב-22 ינואר 1979) והשלמת המשימה אשר הוטלה בזמנו על קהיליית המודיעין.
לאחר מבצע "אביב נעורים" (והאופוריה אשר נלוותה אליו), לא העליתי על דעתי כי המבחן האמתי של בני דורי יבוא חצי שנה לאחר מכן, באוקטובר 1973, במהלכו נדרשנו להציל את המדינה ולהגן עליה תוך תשלום מחיר נורא...
49 שנים... נזכור ולא נשכח אף פעם !

Like
Comment
Share

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

די

  וואוו, איזה שבר נורא. ההפתעה הזו חמורה ועמוקה הרבה יותר מזו אשר חווינו ב-1973. כמות האבדות ביומיים-שלושה הראשונים גבוהה יותר מאשר באוקטובר 73. ב-73 היה מודיעין. לא מספיק, לא מלא אבל היה. הבעיה העיקרית אז היתה בדרג מקבלי ההחלטות (מדיני וצבאי).    פערי המידע והמודיעין באוקטובר 2023 הם בלתי נתפסים בעיני.   תפסו אותנו עם "מכנסיים מופשלים".   לא ידענו כלום.   לא הבנו כלום.   הם תכננו, פעלו, התאמנו והוציאו לפועל תכנית מבצעית בלי שאנחנו נבחין ולו בסימן מעיד אחד...  ו בינתיים שילמנו למעלה מ - 1,000 קורבנות שווא. הקורבנות הללו (ואלו אשר לדאבון הלב עוד יפלו) הם תוצאה מתמשכת של התבהמות פוליטית.   ב תהליך חברתי אבדנו ב-20 השנים האחרונות חלק ניכר מהערכים עליהם נבנתה המדינה והחברה הישראלית.   המערכת הפוליטית האיצה את התהליך הזה תוך שהיא דוחקת החוצה כל מה שעמד בדרכה.   ההבנה   כי הדרך להשיג כוח, כבוד ומשאבי הון עוברת דרך מרכזי מפלגות הניעה סוג מאד מסוים של אנשים לקדמת הבמה.   בכוח, במרפקנות ולעיתים בדרכים לא כשרות הם פילסו דרכם   קדימה עד לעמדות השפעה ברמה הלאומית.   לא פלא בעינ

קיר הקלון

  קיר הקלון כולם ביחד וכל אחד לחוד יצרו את התנאים ואת האווירה אשר אפשרה לאויב להנחית את המכה ואת האבידות הכבדות (והמיותרות) אשר ספגנו ב - 7 לאוקטובר. אסור שהם יצאו ללא עונש וקלון לדראון עולם.

סטריוטיפים

הסטריוטיפים משפיעים על ההתנהגויות שלנו ביום-יום, לעיתים קרובות אפילו באופן בלתי מודע. הכתבה הוכנה ע"י לי אברמוביץ ושודרה בערוץ 2. הכתבה נערכה לפני שנים מספר (כשעדין לימדתי).  "הקרבתי" שיעור שלם אבל התוצאות (והתגובות עלו על כל הציפיות. ראוי לצפות בכתבה (8 דקות) אבל חשוב יותר להקדיש מחשבה על המשמעויות הנגזרות של סטריוטיפים על ההתנהגויות שלנו.